Yeterli uyku uyumak sizi daha mutlu, sağlıklı ve zayıf yapar. Uyku tüm diğer önceliklerin önüne geçmelidir.

1. Daha uzun ve sağlıklı yaşayın...

Uyku ve sağlık arasındaki bağlantı gitgide daha anlaşılır hale geliyor. Kan basıncı ve kalp ritmi, uyku sırasında en düşük düzeydedir. Az uyku uyuyanların kan basıncı genelde daha yüksektir. Hipertansiyonla uyku arasındaki bağlantı; uykusuzlukla kalp krizi, diyabet, kilo alımı ve diğer problemler arasındaki bağlantıyı araştıran diğer araştırmalara ışık tutabilir. Aynı zamanda, iyi uyku sizi hastalıklardan da korur. Uykusuzluk, vücudun acil durum stres sistemini devreye sokar. Uykusuzluk yüzünden vücutta bir çok fizyolojik problem ortaya çıkmaktadır. “Yetersiz uyku, bağışıklık sistemini baskılamaktadır.” Yatak istirahati, grip aşısının da daha çok işe yaramasına yardımcı olmaktadır. Yapılan bir araştırmada, uykusuzluk çekenlere grip aşısı uygulanmış ve bu kişilerin vücutlarında,  gece iyi bir uyku aldıktan sonra grip aşısı olanlara göre yarı yarıya daha az antikor geliştiği gözlenmiş. Kısaca belirtmek gerekirse, iyi uyku alan kişiler daha uzun yaşar. Ne kadar önce “iyi geceler” derseniz, yaşlılıkta o kadar daha sağlıklı olabilirsiniz.

 

2. Daha mutlu ve daha az stresli olun...

Kanada’da yapılan bir ankette, 15 yaşın üzerindeki Kanadalılar' ın %25’i uykuya dalmakta güçlük çektiği görülmüş. 3.3 milyon Kanadalının uykusuzluk çektiği görülmüş. Uykusuzluk sorunu olanlar, diğerlerine göre daha fazla stres hormonu üretirler. Uyuyamamak strese neden olur. Yeterli uyku alamayanlar daha depresif olurlar ve bu da tekrar uykusuzluğa neden olur. Ne kadar kaliteli ve derin uyursanız, kendinizi o kadar mutlu hissedersiniz.

 

3. Daha iyi görünün ve hissedin...

Gecede sadece dört veya beş saat uyuyan kişilerde baş ağrısı ve mide problemleri gibi problemler daha fazla görülür. Ayrıca metabolizmada normal yaşlanma sürecine benzeyen değişimler oluşur. Uykusuz bir geceden sonra berbat görünmemize şaşırmamak gerekir. Nedenlerden biri büyüme hormonu olabilir. Büyüme hormonu en derin uykuda salgılanır. Bilim adamlarına göre derin bir uyku uyuyamadığımızda, sistemimizde hemen hiç büyüme hormonu bulunmaz. Bu hormon düzeyi 20-60 yaşları arasında dramatik olarak azalmaktadır. Eğer bu hormon düzeyini mümkün olduğunca yüksek tutmak istiyorsanız, yeterli uyku almanız şarttır.

 

4. Beyninizi geliştirin...

Yetersiz uyku sizi sadece daha sağlıksız yapmakla kalmaz; ayrıca konsantrasyonunuzu, problem çözme becerinizi, hafızanızı ve ruh sağlığınızı etkiler. Bilim adamlarına göre; uyku dikkat, üretkenlik, performans ve reaksiyon süresiyle bağlantılıdır. Ancak hepsi bu değil. Hafıza problemleri, sosyal etkileşimin azalması ve konsantre olmada zorluk, uykusuzluk ile ilgili olabilir. Yeterli uyku alamamak, aşırı alkol tüketimi ile oluşan zihinsel ve fiziksel etkilere benzer etkiler doğurabilir. 17 saattir uyanık olan birinin performansı ile kandaki alkol düzeyi 0.05 olan bir kişinin performansı birbirinin aynıdır.

 

5. Birkaç kilo verin...

Kısa uyku süresinin obeziteye eğilimi artırması size şaşırtıcı gelmesin. Yapılan son çalışmalarda, yeterli uyku uyumayan kişilerin kilo alma eğiliminde olduğu anlaşılmıştır. “Yetersiz uyku epidemiği ile obezite epidemiği arasında direkt bağlantı vardır”. Yetersiz uyku kandaki leptin düzeyini düşürür ve ghrelin düzeyini artırır. Leptin hormonu tokluk; ghrelin ise açlık hissetmenizi sağlayan hormonlardır. Yetersiz uyku ayrıca, yiyecek seçimlerini de etkiler. Karbonhidrat ve şeker düzeyi yüksek gıdaları yemek istersiniz. Bunun nedeni uyku azlığının insülin hassasiyetini artırmasıdır. Yetersiz uyuyanlar bu nedenle tip 2 diyabet riski taşırlar. Bu nedenle daha fazla uyumalısınız. Daha iyi uyuyarak hem şekerli gıdaları tercih etmez ve hem de daha sağlıklı hale gelirsiniz.

> Bize Sorun