Faydalılar…

·Kalsiyum için günlük gereksinim 1200-1500 mg’dır. Belirlenen seviyenin altında kalsiyum tüketimi olan ergenler, yaşamın ileri dönemlerinde gereksinim duyacakları iskelet hacmine sahip olamayacaklardır. 1300 mg/gün kalsiyumu günde 1 su bardağı az yağlı süt, 1 su bardağı az yağlı yoğurt ve 2 dilim beyaz peynirle karşılayabilirsiniz. Bunun dışında kılçıklı balıklar, badem, ceviz, koyu yeşil yapraklı sebzeler, kuru baklagiller ve pekmez beslenme programınızın kalsiyum destekçileri olabilirler.

·D vitamininin asıl kaynağı güneşin ultraviyole ışınlarıdır. D vitamininin besin kaynakları sınırlıdır. Yağlı balıklar D vitamininin en zengin kaynağı iken, karaciğer, yumurta sarısı, et, balık, tereyağı gibi hayvansal besinler de iyi kaynakları arasında sayılır. 

·Düşük florid içeriği olan suları kullanmayın. Kemik ve diş sağlığı açısından içme ve kullanma sularının flor içeriği 0,7-1,2 mg/litre düzeyinde olmalıdır.

Zararlılar…

·Pek çok konuda avantaj olan zayıflık osteoporoz konusunda dezavantaja dönüşüyor. Şişman kadınlara göre zayıf ve uzun boylu kadınlarda osteoporoz görülme riski daha fazladır. Bu yüzden menopoz döneminde beden kitle indeksinizin 25 olması osteoporoz riskini azaltmada yararlı olabilir. 

·Beslenmeyle alınan sodyum idrarla atılan kalsiyumun belirleyicisidir. Vücudun normal işlevini sürdürebilmesi için sağlıklı bir bireyin günlük 500 mg sodyum alımı  “güvenli ve yeterli” minimum miktar olarak belirlenmiştir.  Bu miktar yaklaşık ¼ çay kaşığı sofra tuzudur. Tuz tüketimini azaltmak için salamura besinler,  turşu, hazır besinler, tuz ilave edilmiş soslar ve yemekler, cips vb tüketmeyin.

·Orta düzeyde posa içeren bir beslenme programı takip edin. Çünkü posanın fazla tüketilmesi kalsiyum emilimini olumsuz etkilemektedir.

·Kafein idrarla kalsiyum atımını arttırır. Yapılan araştırmalar 1 fincan kahvenin idrarla kalsiyum atımında 4 gramlık bir artışa neden olduğunu belirlemiştir.

·Çay ve kolalı içeceklerin, kafein içeriklerinden dolayı, kemik sağlığı üzerine, kahveye benzer etki gösterirler. Bu nedenle özellikle menopoz sonrasında çay, kahve ve kolalı içeceklerin tüketimi sınırlandırılmalıdır.

·İdeal bir beslenmede, diyetimizde uygun miktarlarda kalsiyum ve fosfor olmalıdır. Eğer diyetten dolaşıma fazla fosfor emilirse, vücut bunu dengelemek için (paratiroid hormon düzeylerini yükselterek) kemikten kalsiyumun geri emilimini artırır. Mümkün olduğunca işlenmiş gıdalardan kaçınmalıyız. Öte yandan, et tüketimini de azaltmak gereklidir. Diyetinizin protein miktarını günlük enerjinin % 12-15 i olacak şekilde ayarlayın. Besinlerdeki etiketleri kontrol edip, fosfat ve fosforik asitten zengin olanların tüketiminin sınırlanması osteoporozu önlemede bize yardımcı olacaktır.

·Alkol, kemik dengesini sağlayan hormonları etkileyerek kemik yapımını azaltır.

·Sigara içenlerde kalsiyum emiliminde azalma gösterilmiştir.


> Bize Sorun